I denne prosessen jobbet vi med bruk av kameraet. Hvilken
knapp for å slå på kameraet, hvilken knapp for å ta bilde og hvilken knapp for
å se bildet etterpå. Det er viktig for å avgjøre om du fikk det bildet du
ønsket å få. Det ble prøvd ut hvordan de skulle få det motivet de ønsket. Fikk
de det ved å ta bildet nært eller ved å være lengre fra motivet?
Da vi hadde tatt en del bilder fant vi ut at vi skulle lage
en billedfortelling av bildene vi hadde tatt. Vi ønsket å bruke touchskjermen
vår, og teste ut Windows live moviemaker sammen med ungene. Touchskjermen fikk vi i sommer, og inntil nå
har vi lekt oss mest med Salaby, tegning og andre lignende programmer. Dette
var første gang vi skulle lage en film ved bruk av PC med touchfunksjon. For oss voksne var det spennende å se hvordan dette fungerte kontra bruk av mus. Erfaringene våre i etterkant er at noe var lettere mens andre funksjoner var litt vanskeligere.
Som forberedelse importerte jeg som voksen inn bildene fra kameraet
til touchskjermen. Vi jobbet i små grupper med to barn sammen. Disse barna hadde
ikke tidligere jobbet med moviemaker, så det var helt nytt for dem. Det krever
at vi som voksne hjelper og viser dem hvordan de skal gjøre ulike funksjoner. Barna
lærte fort å importere bilder fra harddisken og inn i live moviemaker, mens
andre funksjoner ble litt vanskeligere. Redigering av film krever mye
voksenstøtte, men barna lærer underveis.
Da bildene var lagt inn la vi på tittel og rulletekst hvor
ungene skrev inn teksten. Vi startet med å bruke tastaturet på skjermen, men så
etter hvert at et vanlig tastatur fungerte bedre. Etter samråd med ungene ønsket
vi å sette lyd til filmen. Her brukte vi diktafon for å ta opp lyden. Lyd ble
tatt opp igjen mange ganger fordi bruk av diktafon er spennende. Det er noe
barna behersker selv, og det er morsomt å ta opp både sang og tale. Å høre sin egen stemme er for noen ubehagelig, mens andre synes der er helt ok. Det må vi ta hensyn til. Samtidig som vi ser at det også er en øvelse i å stå fram.
Tilslutt ble «Høstfilmen» vår ferdig, og ungene har fått en
første erfaring med å lage film.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar