"Barn velger ikke sin barndom, men må leve i den de blir tildelt"
fredag 19. juli 2013
Qr kode, eller Quick Response koder er en mosaikk-kode, som
kan sammenlignes med en strekkode. Til daglig ser vi koder på melkepakker, brus, godteposer, ID skilt
osv, men her i Kirketunet barnehage henger det store QR koder både utenfor
barnehagen, og inni barnehagen. De QR kodene vi har i barnehagen har vi laget
selv, med appen «Qrafter Pro». Noen av QR kodene har vi voksne laget , mens
andre har barna fått være med på å lage.
I uteområdet vårt henger det nå masse koder rundt omkring,
på gjerder, sjørøverbåten, fotballbanen og ved snekkerbenken. Når barna skanner
koden på sjørøverbåtenbåten, kommer det opp sjørøversanger, som vi mener kan
være med på å forsterke pirat- leken som oftest lekes i sjørøverbåten . Ved insektsveggen
vår henger det koder som viser film av eddderkoppen som spinner sitt nett, av
ei marihøne som spiser, og selvsagt sangen «Lille petter edderkopp».
På et gjerde henger det ti koder med et flagg over hver
kode. De forskjellige flaggene er fra nasjonene til barna som går her som er
fra andre land, eller har tilknytning til andre land. Disse kodene var barna
med på å lage, de hjalp til med å finne sanger fra for eksempel Kina på
YouTube, kopierte Url-adressen, og limte den inn i Qrafter Pro sin app. Barna
bestemte også hvilken farge de ville ha på QR koden, og trykte på «skriv ut»
symbolet.
Qr kodene har mange misjoner, vi her i vår barnehage kaller
det for skattejakt når vi går med iPaden og finner kodene som er hengt opp.
Barna finner informasjon i kodene, som understreker et tema som vi ser barna er
interessert i. Det er lystfylt læring, selve iPaden gjør at det blir spennende
i seg selv, men også det å finne ut hva som dukker opp «bak» koden gjør det til
en utforskende, engasjerende og begivenhetsrik aktivitet.
Vi planlegger videre å lage QR koder som vi har med oss på
tur, som vi kan lage natursti av, eller gi spesifikke oppgaver med. Om vi vil
øve på telling/matte i naturen, er det enkelt å lage oppgaver som gir rom for
dette; «finn 2 kongler og 4 stener. Hvor mange har dere til sammen? «Alle på
gruppa skal finne tre kvister hver, hvor mange kvister har vi samlet til
sammen?»
torsdag 11. juli 2013
DIGITALT MIKROSKOP - EN TITT PÅ DETALJENE
Vi har prøvd mange typer forstørrelsesglass sammen med barna, men aldri funnet noen som vi synes har vært gode nok. Det har kun vært en om gangen som kunne sett på det vi har funnet, uenighet og utålmodighet blant barna, lite refleksjon og utveksling av kunnskap mellom ungene.
Digitalt
mikroskop ble da løsningen. Med et digitalt mikroskop kan flere studere det
samme samtidig. Vi kan snakke og undre oss over det vi ser. Det vi ser får vi opp
i stort format, det er enkelt å justere for å få fram detaljer, og vi kan ta
bilde av det vi har funnet som vi kan lagre på datamaskinene til senere bruk.
Mikroskopet bruker vi både inne og ute. Inne kobler vi det opp via PC og projektor. Da blir det virkelig stort og mange kan se samtidig. Ute bruker vi en bærbar PC, er det sol setter vi den i en eske for å skygge for lyset.
Med mikroskopet kan vi undersøke det meste, ikke bare
småkryp og blomster. Vi har undersøkt hendene våre, småsår, genseren, håret,
steiner, leker m.m. Her oppdager vi strukturer, mønstre og former, og noen av
bildene som blir tatt med mikroskopet er rene kunsten. Kunst som vi kan ta
videre med inn på formingsrommet og jobbe videre med der i andre medier.
Mikroskopet er håndholdt med en justering i øverste del av
mikroskopet. Det er enkelt å håndtere for barn i alle aldersgrupper, og også 1
og 2 åringene våre synes det var stor stas å bruke mikroskopet. De kan ta et
bilde med et enkelt trykk på knappen på toppen av mikroskopet. Vårt mikroskop
har også en videofunksjon, men den har vi ikke utforsket enda.
tirsdag 18. juni 2013
Barnehage.no skriver om utstillinga vår :-)
Følgende reportasje ble lagt ut på Barnehage.no idag
http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2013/Juni/Barn-av-framtiden/
http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2013/Juni/Barn-av-framtiden/
fredag 14. juni 2013
Reportasje fra utstillinga vår
Lokalavisen vår Rana Blad var på besøk i går og laget en flott reportasje om utstillinga.
http://www.ranablad.no/nyheter/article6707837.ece
http://www.ranablad.no/nyheter/article6707837.ece
torsdag 13. juni 2013
GLIMT FRA UTSTILLINGEN
I dag er tredje og nest siste dagen av utstillingen vår. Vi har hatt besøk av mange barnehager som har fått vært med på vår reise gjennom årets tradisjoner.
Her er noen bilder fra utstillingen;
Her er noen bilder fra utstillingen;
"Livets tre" laget av 3 åringene |
De besøkende barna får lage egen film med appen "iStopMotion" |
"Vannrommet" laget av 5 åringene |
Påskeegg |
Kinesisk Nyttår |
Den gode dragen laget av 2 åringene til Kinesisk Nyttår |
tirsdag 11. juni 2013
UTSTILLING MED DIGITAL WORKSHOP
Endelig!!!!! I dag åpner vi utstillingen vår som vi har
jobbet mot gjennom hele det siste barnehageåret. Vi har hatt et felles prosjekt
som vi har kalt «Årets tradisjoner sett med barns øyne» hvor vi har brukt de
digitale virkemidler som verktøy.
Utstillingen vår er en reise gjennom tradisjonene som vi har
gjennom et år. Tradisjonene vises gjennom fotografi, lyd, animasjonfilm, lys,
skulpturer, malerier og sansing.
Vi har lagt til rette for at vandringen gjennom utstillingen
er tredimensjonal, og at vi ønsker å gi barn og voksne en sanselig opplevelse
ved bruk av digitale virkemidler. De som besøker oss får også muligheten til å prøve ulike digitale verktøy som vi bruker. Verktøyene som kan prøves denne gangen er digitalt mikroskop, skanning, lage ditt eget lottospill på Ipad, Smart - table, manipulering av bilder på Ipad og kanskje sin egen lille film.
VELKOMMEN TIL UTSTILLING MED DIGITALT FOKUS
NÅ STARTER DET.......
Det er med stor glede og stolthet at jeg i dag skriver det
første innlegget til Kirketunet barnehage sin nyopprettede blogg som skal ha
fokus på vår digitale hverdag i barnehagen vår.
Vi var den første barnehagen i
Rana som fikk en pc inn på avdelingen og lot den være tilgjengelig for ungene.
Interessen og nysgjerrigheten for den digitale utviklingen har vært til stede
hele veien og etter at vi fikk bygd nye lokaler til barnehagen og utvidet
driften, har vi har stor progresjon i vårt arbeid i forhold til bruk av
digitale verktøy.
Vi har i dag en IKT gruppe som består av styrer og to
pedagogiske ledere, som er de som er ansvarlige for å styre framdriften og
sørge for at man har de ansatte med seg i utviklingen. Vårt digitale fokus er
også forankret i vår strategiplan og vår misjon er «Bringe kulturarven videre
og gjøre barna kjent med fremtidens teknologi».
Abonner på:
Innlegg (Atom)