fredag 19. juli 2013


QR koder


 

Qr kode, eller Quick Response koder er en mosaikk-kode, som kan sammenlignes med en strekkode. Til daglig ser vi koder  på melkepakker, brus, godteposer, ID skilt osv, men her i Kirketunet barnehage henger det store QR koder både utenfor barnehagen, og inni barnehagen. De QR kodene vi har i barnehagen har vi laget selv, med appen «Qrafter Pro». Noen av QR kodene har vi voksne laget , mens andre har barna fått være med på å lage.

I uteområdet vårt henger det nå masse koder rundt omkring, på gjerder, sjørøverbåten, fotballbanen og ved snekkerbenken. Når barna skanner koden på sjørøverbåtenbåten, kommer det opp sjørøversanger, som vi mener kan være med på å forsterke pirat- leken som oftest lekes i sjørøverbåten . Ved insektsveggen vår henger det koder som viser film av eddderkoppen som spinner sitt nett, av ei marihøne som spiser, og selvsagt sangen «Lille petter edderkopp».


 
 
 
 
 

På et gjerde henger det ti koder med et flagg over hver kode. De forskjellige flaggene er fra nasjonene til barna som går her som er fra andre land, eller har tilknytning til andre land. Disse kodene var barna med på å lage, de hjalp til med å finne sanger fra for eksempel Kina på YouTube, kopierte Url-adressen, og limte den inn i Qrafter Pro sin app. Barna bestemte også hvilken farge de ville ha på QR koden, og trykte på «skriv ut» symbolet.

Qr kodene har mange misjoner, vi her i vår barnehage kaller det for skattejakt når vi går med iPaden og finner kodene som er hengt opp. Barna finner informasjon i kodene, som understreker et tema som vi ser barna er interessert i. Det er lystfylt læring, selve iPaden gjør at det blir spennende i seg selv, men også det å finne ut hva som dukker opp «bak» koden gjør det til en utforskende, engasjerende og begivenhetsrik aktivitet.

Vi planlegger videre å lage QR koder som vi har med oss på tur, som vi kan lage natursti av, eller gi spesifikke oppgaver med. Om vi vil øve på telling/matte i naturen, er det enkelt å lage oppgaver som gir rom for dette; «finn 2 kongler og 4 stener. Hvor mange har dere til sammen? «Alle på gruppa skal finne tre kvister hver, hvor mange kvister har vi samlet til sammen?»

 


 

torsdag 11. juli 2013

DIGITALT MIKROSKOP - EN TITT PÅ DETALJENE



Sommeren er her, og ute er det mange småkryp. Så snart snøen forsvinner begynner jakten på edderkopper, fluer, skolopendere, marihøner, meitemark osv. Det er en spennende jakt, og ungene lager små hus til krypene de finner i boksene sine. MEN hvordan ser de egentlig ut de som er så små? Hvordan ser øyne og munn ut? Hva er det som er inni blomstene?





Vi har prøvd mange typer forstørrelsesglass sammen med barna, men aldri funnet noen som vi synes har vært gode nok. Det har kun vært en om gangen som kunne sett på det vi har funnet, uenighet og utålmodighet blant barna, lite refleksjon og utveksling av kunnskap mellom ungene.
 
 
 
Digitalt mikroskop ble da løsningen. Med et digitalt mikroskop kan flere studere det samme samtidig. Vi kan snakke og undre oss over det vi ser. Det vi ser får vi opp i stort format, det er enkelt å justere for å få fram detaljer, og vi kan ta bilde av det vi har funnet som vi kan lagre på datamaskinene til senere bruk.

 


 Mikroskopet bruker vi både inne og ute. Inne kobler vi det opp via PC og projektor. Da blir det virkelig stort og mange kan se samtidig. Ute bruker vi en bærbar PC, er det sol setter vi den i en eske for å skygge for lyset.

 
 
 
 
 
Med mikroskopet kan vi undersøke det meste, ikke bare småkryp og blomster. Vi har undersøkt hendene våre, småsår, genseren, håret, steiner, leker m.m. Her oppdager vi strukturer, mønstre og former, og noen av bildene som blir tatt med mikroskopet er rene kunsten. Kunst som vi kan ta videre med inn på formingsrommet og jobbe videre med der i andre medier.
 
 
 
Mikroskopet er håndholdt med en justering i øverste del av mikroskopet. Det er enkelt å håndtere for barn i alle aldersgrupper, og også 1 og 2 åringene våre synes det var stor stas å bruke mikroskopet. De kan ta et bilde med et enkelt trykk på knappen på toppen av mikroskopet. Vårt mikroskop har også en videofunksjon, men den har vi ikke utforsket enda.

 

fredag 14. juni 2013

torsdag 13. juni 2013

GLIMT FRA UTSTILLINGEN

I dag er tredje og nest siste dagen av utstillingen vår. Vi har hatt besøk av mange barnehager som har fått vært med på vår reise gjennom årets tradisjoner.

Her er noen bilder fra utstillingen;


"Livets tre" laget av 3 åringene



De besøkende barna får lage egen film med appen "iStopMotion"


"Vannrommet" laget av 5 åringene




Påskeegg

 
Kinesisk Nyttår
Den gode dragen laget av 2 åringene til Kinesisk Nyttår

tirsdag 11. juni 2013

UTSTILLING MED DIGITAL WORKSHOP

Endelig!!!!! I dag åpner vi utstillingen vår som vi har jobbet mot gjennom hele det siste barnehageåret. Vi har hatt et felles prosjekt som vi har kalt «Årets tradisjoner sett med barns øyne» hvor vi har brukt de digitale virkemidler som verktøy.

Utstillingen vår er en reise gjennom tradisjonene som vi har gjennom et år. Tradisjonene vises gjennom fotografi, lyd, animasjonfilm, lys, skulpturer, malerier og sansing.

Vi har lagt til rette for at vandringen gjennom utstillingen er tredimensjonal, og at vi ønsker å gi barn og voksne en sanselig opplevelse ved bruk av digitale virkemidler. De som besøker oss får også muligheten til å prøve ulike digitale verktøy som vi bruker. Verktøyene som kan prøves denne gangen er digitalt mikroskop, skanning, lage ditt eget lottospill på Ipad, Smart - table, manipulering av bilder på Ipad og kanskje sin egen lille film.


Vi gleder oss til å ta imot de første besøkende kl 10.00







VELKOMMEN TIL UTSTILLING MED DIGITALT FOKUS 


NÅ STARTER DET.......

Det er med stor glede og stolthet at jeg i dag skriver det første innlegget til Kirketunet barnehage sin nyopprettede blogg som skal ha fokus på vår digitale hverdag i barnehagen vår.

Vi var den første barnehagen i Rana som fikk en pc inn på avdelingen og lot den være tilgjengelig for ungene. Interessen og nysgjerrigheten for den digitale utviklingen har vært til stede hele veien og etter at vi fikk bygd nye lokaler til barnehagen og utvidet driften, har vi har stor progresjon i vårt arbeid i forhold til bruk av digitale verktøy. 

Vi har i dag en IKT gruppe som består av styrer og to pedagogiske ledere, som er de som er ansvarlige for å styre framdriften og sørge for at man har de ansatte med seg i utviklingen. Vårt digitale fokus er også forankret i vår strategiplan og vår misjon er «Bringe kulturarven videre og gjøre barna kjent med fremtidens teknologi».