onsdag 19. mars 2014

Presentasjon av appen "Math Bingo" fra ABCya.com



 
For noen måneder siden fant vi et tips om en matte app som heter Math Bingo. Vi voksne sjekket ut appen først, og fant ut at denne appen kunne passe bra for de største barna i barnehagen, sammen med konkreter.
Vi presenterte appen for Skarvene (5 åringene) først, og de likte appen veldig godt! Skarvene dro etterhvert 4 og 3 åringene inn i oppgaveløsningen. Appen har til nå gått som en farsott på storavdelingen, og er en app barna velger først av alle appene vi har på IPaden.
Noen barn legger sammen oppgavene de får med fingrene, mens de fleste barna bruker melkekorker for å legge sammen. I begynnelsen måtte en voksen hjelpe til og forklare, mens nå er det de største barna som forklarer for de mindre barna når appen blir brukt.
Appen kommer fra ABCya.com, og koster 7kr i AppStore.
 
Grunnen til at vi voksne falt for appen er at den er enkel å bruke med konkreter, en kan velge mellom pluss, minus,deling og gange, og innenfor disse kan en velge tre nivåer, lett, middels og vanskelig. Vi har til nå bare prøvd pluss og minus, på letteste nivå. Spillet går ut på å løse oppgaver en får, feks 6+2, for så å finne svaret/tallet 8 i bingorutene. Når en har fått 4 rette svar på en rekke enten loddrett eller vannrett, har en vunnet en runde.


Rammeplanen sier at vi som jobber i barnehage har et ansvar for å oppmuntre og tilrettelegging for barns utforsking av antall, rom og form, og at vi må styrke barns nysgjerrighet, mattematikkglede og lyst til å utforske matematiske sammenhenger. Barnehagehverdagen består mye av matematikk, for eksempel i lek. Å leke butikk som rollelek gir mye læring ifht sortering, rekkefølge, telling, måling, tallforståelse og oversikt. En sånn lek kalles «matematikk i lek», mens bruk av iPaden og Math Bingo er mer «lek i mattematikk».  Appen som jeg har beskrevet passer fint i situasjoner der vi ønsker at barna skal lære seg mer matte, og vi kan velge ut de barna som vi ser trenger det. Selv om vi voksne legger opp til bevisst læring, gjør bruken av iPad læringen lystbetont, og barna føler mestring og glede når de får Bingo.
 

torsdag 30. januar 2014

Vurdering av fotoredigerings appen PixlrEkspress+


Screenshot av appen 

Skarvegruppen jobber godt med prosjektet sitt, og har prøvd ut enda en redigerings app. Også denne gangen har vi tatt frem» gamle» bilder som ikke har blitt gjort noe med. På senhøsten ble barna opptatt av det som kunne være stygt med høsten, en motsetning til de fine høstbildene vi tok av fargerike blad. Noen mente at søppel var stygt, uansett om det var høst eller ikke, og gikk på jakt etter motiver av søppel i naturen. Andre Skarver mente at enkelte farger i høstnaturen var stygt, og fant brune og gråe blad å ta bilder av. En bjerkestamme som «bare» var hvit og grå i fargene var også stygt. Nå etter nyttår tok vi frem bildene igjen, og la de på ipaden så barna kunne se bildene på storskjerm via AppleTV. Vi snakket om hva som skulle til for at bildene kunne bli finere. Barna var enstemmig enige om at fine farger var det som manglet, kanskje noen hjerter og litt pynt. En voksen tok frem appen Pixlrekspress+ og vi lekte oss sammen med ett bilde av «stygge høsten». Så fikk barna prøve en etter en å forandre sitt stygge bilde, og gjøre det om til et fint bilde.

PixlrEkspress+ er en enkel app å bruke for 5 åringene, de hentet inn sitt bilde selv, og fikk eksperimentere med effekter, overlag og rammer. Appen er gratis, og har uendelig med valgmuligheter å bruke for å manipulere et bilde.  Det er vanskelig å beskrive alt som kan prøves ut, så rådet vårt er å laste ned appen og prøve den ut før en presenterer den for barna. Det beste med appen er at barna kan teste ut de forskjellige valgene, uten at det blir lagret med en gang. Barna lærte fort at «X»`en nederst på linja betydde at de kunne ombestemme seg, gå tilbake til opprinnelig bilde og prøve noe annet. En kan også legge lag på lag med effekter, så lenge en trykker på «v» (apply) knappen når en har bestemt seg for noe.
Før


Etter



Før

Etter


Før

Etter
















mandag 27. januar 2014

Vurdering av foto-redigerings appen "Repix"

I jula fant jeg en redigerings app som jeg mente var perfekt å bruke for mine 5 åringer i barnehagen.
Før jul, midt i adventstiden gikk Skarvegruppa (5 år) på tur til byen tidlig på morgenen med kamera rundt halsen. Et av barna hadde sagt "kan ikke vi ta bilder av de fine julelysene i byen"? Vi grep ideen umiddelbart, siden det passet veldig godt inn i prosjektet vi holder på med (bruk av digitalkamera i forbindelse med prosjektet ....)
I mørket, og nesten alene i gatene kl 0915, gikk Skarvene på jakt etter fine objekter. Vi endte opp med et pepperkakehus som sto inne i en butikk, mange fine julelys, jule-vindu-dekorasjoner, og julegrana midt i sentrum.
Vi fikk ikke tid til å gjøre noe med bildene vi tok i adventa, men etter nyttår hadde ikke barna glemt bildene. Vi voksne tok frem appen Repix på IPaden, og en voksen viste barna via Apple tv på storskjerm litt hvordan appen fungerte. Så fikk barna teste ut appen en etter en, mens de andre fulgte med på storskjermen. Barna fikk velge ett av jule-lys bildene, og så redigere på bildet.  Vi voksne veileder etter hvert, og de andre barna kom også med forslag til hvordan barnet som redigerte kunne gjøre det. Når redigeringen var ferdig, fikk de sette på ramme på bildet.
Det var spennende å skrive ut det originale bildet og det redigerte bildet, for å sammenligne de.

Repix appen koster ingen ting, men det koster å kjøpe spesielle redigerings "tusjer" og rammer. Det koster 14 kr for hver "tusj" eller ramme. En kan godt bruke appen uten å kjøpe mere utstyr til appen, men vi valgte å kjøpe to ting på appen. Da fikk vi "tegne" på bildet med hjerter, kråker, og diverse andre ting.

En kan også forandre hele bakgrunnen med appen, gjøre hele bildet svart/hvitt, lage bildet lysere, mørkere, brunt, rødt osv. Dette valgte vi å ikke bruke denne gangen.



mandag 16. desember 2013

Julenissefilmen


Fjorårets skolegruppe lagde en animasjonsfilm som de kalte "Julenissefilmen". Ideen kom langt ute i desember, så ferdigstillingen av filmen ble ikke før i februar 2013. Selv om det ikke var jul når filmen var ferdig, var ungene like stolte av dem.


Ideen til filmen kom når ungene skulle lage manuset sitt til julegudstjenesten vi har hvert år. Når vi lagde tankekartet for fortellingen om Maria, Josef og Jesus - barnet kom også julenissen, gaver, slede og pipa med. Sammen med barna ble vi enige om at vi måtte ha to fortellinger; en om Jesus-barnet og en om Julenissen. Julenissens fortelling ble til Julenissefilmen.



Før vi satte i gang med å lage kulisser og fotografering lagde vi oss et tankekart. Vi ble enige om hvordan fortellingen skulle bli og hvilke kulisser vi trengte. Gjennom hele prosessen var alle ungene på gruppen med. Det kom mange ideer som skapte både diskusjoner og latter.


Før vi startet med å ta bilder jobbet ungene med å lage kulisser. Vi søkte inspirasjon på internett og i bøker. Julenissesleden kom når et barn lekte med duplo. Plutselig kom han og lurte på om vi kunne bruke det han hadde bygd, og det kunne vi.


For å lage filmen brukte vi digitalt kamera. Vi stilte inn kameraet på lav oppløsning slik at hvert bilde ikke skulle bli for tunge når de skulle redigeres sammen til film. Ungene byttet på å ta bilder og å flytte figurer. Det ble tatt opp lyd ved bruk av diktafon. Mange lyder måtte utforskes før ungene ble fornøyde.

Redigering av filmen skjedde ved hjelp av Windows moviemaker.

Det hele var et spennende prosjekt, og den ferdige filmen hadde premiere i mars med foreldrene på besøk.

Vi ønsker alle riktig God Jul

mandag 9. desember 2013

FILM FRA UTSTILLINGEN VÅR "ÅRETS TRADISJONER SETT MED BARNS ØYNE"

Vi har laget en film fra utstillingen vi hadde i juni 2013. Utstillingen gav oss inspirasjon, nye erfaringer, lærdom og opplevelse av mestring. Vi har tidligere lagt ut bilder, men med filmen føler vi at vi kan gjengi enda mer av opplevelsen de besøkende fikk.


mandag 2. desember 2013

Vårt nye Smart bord

Som den første barnehagen i Norge har vi endelig fått den nyeste utgaven av SMART bordet.
Den første utgaven av bordet hadde dessverre en del "barnesykdommer" så det var en fornøyelse å få jobbe på det nye bordet som har en helt annen teknologi.

Det nye bordet har tilgang til internett og man har lett tilgang på programvare.
For oss er SMART bord en ideell læringsplattform der flere barn kan jobbe i lag.
8 barn kan jobbe samtidig men vår erfaring er at det ideelle er å jobbe med 4 barn i slengen.

Bordet brukes f.eks til språkstimulerende aktiviteter, matematikk, undring og samtaler og bearbeiding av turer.
Her er det bare fantasien som setter begrensninger.

Vi ser fram til videre utforskning av bordet og er tilhengere av SMART produktene.
Vi bruker også tavlen og notebook appen til SMART.






torsdag 7. november 2013

SCANNING, MANIPULERING OG FARSDAGSKORT


Farsdagen nærmer seg og vi bruker å lage Farsdagskort. Hvordan kan vi kombinere digitale verktøy med forming og kreativitet?
 
 
I år valgte vi å bruke scanneren, og barna scannet hendene sine. Det er spennende å få se dette på PC skjermen. Vi åpnet bildet ungene bestemte seg for i Billedredigeringsprogrammet Picasa. Her lekte ungene seg med farger, skygger, gjennomsiktighet og bakgrunner sammen med en voksen. Det ble også skrevet navnet til barnet på bildet enten av barnet selv eller ved hjelp av den voksne. Bildet ble sendt til skriveren, hentet og tatt videre med til formingsrommet. Her ble det klippet ut og limt inn i kortet som ble nydelig pyntet med glitter og stas.

 
 
 
 
 



2 åringene valgte å bruke appen Tegnebrett på IPaden når de lagde Farsdagskort. Det ble tatt bilde av barnet som ble hentet inn i appen. Ungene tegnet og pyntet bildet sitt med de ulike elementene de finner der. En som elsker fotball ble kjempeglad da han fant bilde av en fotball som han kunne ta inn på sitt kort. De ferdige resultatene ble skrevet ut og laminert og er nå klar for utdeling.

 

Go` farsdag :-)